سعید و ماشینهایش| وقتی پراید جلیلی با هزینه دو ماشین بنز ضدگلوله شد + تصاویر

رویداد ۲۴| سعید جلیلی در سالهای اخیر به جز اظهارنظرهای عجیب و رفتارهای عجیبتر حلقه نزدیکانش با موضوع ماشین هایش نیز در مرکز توجه بوده؛ چه وقتی در ایام انتخابات ریاست جمهوری با تیبا سوآف سادگی میکرد و چه حالا که اظهارات جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس درباره پراید ضدگلوله اش خبرساز شده است.
بیشتر بخوانید:
در فضای سیاسی و اجتماعی ایران، سبک زندگی، داراییها و حتی انتخابهای شخصی مسئولان همواره مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و بعضاً به موضوعی برای بحث و تحلیل تبدیل میشود. در این میان، خودروی شخصی مسئولان، به دلیل جایگاه آن در زندگی روزمره و نقش نمادین در نمایش سبک زندگی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. خودروی "تیبا" که به عنوان وسیله نقلیه شخصی سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مصداقی از ساده دزیستی وی شناخته میشود، بارها در کانون توجه رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته است. به خصوص در ایام رقابتهای انتخابات ریاست جمهوی ۱۴۰۳ که بر روی آن مانور زیادی داده شد
سعید جلیلی از جمله چهرههایی است که همواره بر سادهزیستی و پرهیز از اشرافیگری تأکید داشته است. او که پیشینه حضور در جنگ ایران و عراق و جانبازی را در کارنامه دارد، در طول سالیان متمادی فعالیت سیاسی خود، چه در دوران تصدی سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و چه در قامت نامزد انتخابات ریاست جمهوری، همواره تلاش کرده تا تصویری از خود به عنوان فردی سادهزیست و مردمی ارائه دهد. انتخاب خودروی تیبا، به عنوان یک خودروی داخلی و نسبتاً ارزانقیمت، در راستای همین استراتژی تصویرسازی یا بازتاب دهنده واقعیت سبک زندگی او تلقی میشود.
اهمیت یافتن خودروی تیبای سعید جلیلی نه به دلیل ویژگیهای خاص خود خودرو، بلکه به دلیل "صاحب" آن و "پیام" نهفته در این انتخاب است. در کشوری که برخی مسئولان و فرزندانشان به استفاده از خودروهای لوکس و گرانقیمت شهرت دارند، مشاهده یک سیاستمدار تراز اول که از یک خودروی اقتصادی و تولید داخل استفاده میکند
خردادماه سال گذشته و در ایام رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رسانهها نوشتند که سعید جلیلی از زمان تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی در دولت محمود احمدی نژاد، با یک پراید سفیدرنگ تردد میکرد و سال گذشته- یعنی سال ۱۴۰۲- این پراید به تیبای سفید تغییر داده است.
در همان زمان، اما ماجرای دو پلاک متفاوت برای تیبای جلیلی خبرساز شد. بیست و ششم خردادماه سال گذشته پایگاه خبری عصر ایران با انتشار تصاویر دو تیبا با پلاکهای مختلف که جلیلی با آنها تردد میکرد، نوشت: «بررسی تصاویر روز ثبتنام جلیلی و تصاویر همایش انتخاباتی «جامعه کار و تولید» نشان میدهد که جلیلی در روز ثبتنام، با یک تیبای سفید به شماره شهربانی ایران ۸۸- ۳۹ ط ۵۹۳ به وزارت کشور رفت و روز جمعه با یک تیبای سفید به شماره شهربانی ایران ۷۷- ۲۶ ن ۷۸۷ راهی همایش با کارگران شد».


پرایدی که با هزینه دو عدد بنز ضدگلوله شد
سوالی که همان زمان هم مطرح بود که این پراید، شخصی است یا دولتی؟ اگر شخصی است چه دلیلی دارد دبیر شورای عالی امنیت ملی که متصدی امنیت کل کشور است باید از خودرویی استفاده کند که به ناامن بودن مشهور است؟ اگر اتومبیل مذکور دولتی است چرا سعید جلیلی از اتومبیلهای حفاظت شده و مخصوص استفاده نمیکند؟ مسئولان حفاظتی چه نظری در این باره دارند و سوالاتی از این دست...، اما ظاهرا سعید جلیلی از این ترفند رسانهای/سیاسی علاقهمند است و ترجیح داده است تصویر عمومی از او با اتوموبیل ساده و سفید گره بخورد.
همان زمان زمزمههایی در شبکههای اجتماعی حکایت از آن دارد که در پس این پراید و تیبای ساده هزینه تقویت و حفاظت و ضدگلوله کردن وجود دارد. موضوعی که حالا جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس ان را به صراحت بیان کرده است
او در اینباره گفته است: «ما در این مملکت فقر را کردیم فخر. سادهزیستی فخر بود، نه فقیر بودن. ما آمدیم برای اینکه رأی بگیریم با پراید رفتیم اسم نوشتیم در انتخابات، ولی کسی به مردم نگفت آن پراید را ضدگلوله کرده بودند و برایش پول دوتا بنز S ۵۰۰ خرج کرده بودند. مردم بعدها فهمیدند»

به نظر میرسد جلیلی مطابق با الگو و اسلوب فکری خود در این مورد هم سرنا را از سر گشاد ان نواخته است. قرار بر ساده زیستی نباید در پوسته ظاهری هر چیزی باشد. جلیلی علی رغم سکوت رسانهای در مورد احمدی نژاد، اما هنوز بر ریل رفتاری و فکری پوپولیستی او حرکت میکند.



شماها اصحاب رسانه جلیلی متظاهر ومتحجر رابزرگ کردید 


